Китаївці

Віктор Місіюк, Культура
20/02/2021, Leave a comment

Коли письменник Миколай Лєсков приїхав до Кароліна щоб познайомитись з хасидизмом він констатував, що каролинцями їх вже не називають, але ще використовується назва китаєвці, походження якої його співрозмовники не знали: “Жиди діляться на звичайних, тобто талмудистів, або, як вони себе називають, «старозаконних», і хасидів, вони ж китаївци і скакуни. Пан Крашевський називає цей розкол сектою хасидів, китаївців або каролинци, виводячі останню з трьох назв від Кароліна, колишнього передмістя Пинська, тепер зовсім з ним з’єднаного і який є частиною його поліцейського поділу. В даний час, як я сьогодні дізнався, схизматичні сини Ізраїлю втратили назву каролинци і звуться звичайно китаївцамі або ще частіше скакунами. Звідки походить назва киітаївцев, мені ніхто не пояснив …”.

Київське видання книги Миколая Коробкова

Лєсков не дізнався, але іншим зацікавленим особам було відоме, чому хасидів часом називали китаївцями. Справа, що серед хасидів вже на початку ХІХ століття був великий попит на китайську продукцію. Хасидів можна було пізнати по характерній тканині одповідного кольору. За даними литовського військового губернатора 1809 — 1811 років, відомого російського полководця Михайла Голенищева-Кутузова, який вивчав етно-конфесійну ситуацію в регіоні: “вченіші між ними, за особливим правилом, не можуть носити іншого одягу, як з “паперової матерії” і тому носять звичайно китайське“.

Єрусалимський каптан. Святковий і повсякденний варіанти.

Кайдановицькі хасиди, на відміну від любавицьких, столинських і каролинських зробили правило невикористовувати вовняну тканину загальним правилом. Їх одяг шився з щильної “китайки” синього кольору. Тому саме їх, переважно, називали китаївцями. Але чому губернатор називає її паперовою матеріаєю? В ХVIII столітті китайкою називали гладкофарбовану шовкову тканину з Китаю, але вже в наступному столітті так почали звати місцевий дешевий ерзац – бавовняну тканину синього або червоного кольору. В Росії пізнішу “китайку” робили в Москві і Казані, а навіть вивозили до Китаю.

Хасіди визначаються консервативністю одягу, вони досі на свято вдягаються в чорний шовковий тіш-халат, каптан чи сюртук, який часто розшивається чорними взорами по чорному. Ті, хто не може собі дозволити шовк носять сатин чи поліестер.

Залишити відповідь