Місто дванадцяти церков

В 2004 році з’явилася книга відомого дослідника історії церкви, священика Маріяна Радвана (1939 – ) “Carat wobec Kościoła greckokatolickiego w zaborze rosyjskim 1796-1839” (Ставлення царизму до греко-католицького костелу в на землях підконтрольних Росії 1796-1839). Книга є публікаєю габілітаційною роботою, яка була захищена в 2002 році. Її текст спирається на широку джерельну базу, церковні візитації. 

Доходи капітули в той час було значним: до капітули до розділів (Річі Посполитої) належало 12 церков в Бересті, які мали фунтовані землі і більше 100 пляців, з яких доход використовувався на виплати членам капітули“. 

Може здатись дивним, але в Бересті за часів Російської імперії в середині ХІХ століття  існувала лише одна церква – Свято-Симеонівська, а в часи активної контреформації тут було щонайменше сім храмів східно-християнського обряду: кафедеральний Миколаївський собор, Троїцька церква на Війтовій вулиці, Свято-Михайлівська церква на Пісках, Спаська церква на Замуховеччі, церква Петра і Павла монахів-василіян, а також при православних чоловічому і жіночому монастирах церкви Святого Симеона і Різдва Богородиці. До складу берестейської капітули крім церков міста входили ще церкви в сусідніх селах Гершони і Лобачова. Але навіть якщо до числа церков згаданого Мар’яном Радваном увійшли сільські церкви, то все одно у місті мало б бути ще десять церков. Але дві примонастирські церкви були православними і капітулі не підлягали. Крім того василіяни також користувалися широкою автономією. В візитаціях 1725-27 років крім храму василіян згадуються чотири уніатських церкви. Відомо що в місті давніше були також Пятницька церква на Пісках, Чеснохрестська на Замухавеччі, Пречистенська, Сергія і Вакха, Космодем’янська, … . Можливо, частина з них була в такому стані, що в них не проводили візитації, про інші могла збергіатись у вигляді титулярних священиків, відповідних земельних пляців. Як би там не було, але понад сто міських пляців – велика земельна власність. Ідеалізувати ситуацію уніатської церкви не доводиться, бо більшість її храмів не були монументальними спорудами, духовенство полонізувалося, після Замойського собору обряд почав втрачати східньохристиянські риси.

Зрештою, навіть якщо після ретельної перевірки інформація про дванадцять церков Берестя виявиться міфом, образ міста повного церков лишиться одним з самих яскравих. Число дванадцять в людський уяві є символом повноти. Воно, серед іншого, фігурує в народному переказі про церкви містечка Нобель

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *