Чом? Бо жаба за корчом

ПроСВІТ, Культура
28/10/2020, 4 коментарі
Підляський науковий інститут продовжує публікацію фольклору з Ганівщини, зібраного Людмилою Лабович в рамах «Документація і архівація традиційного фольклору ґміни Чижі». Чергова публікація присвячена малим фольклорним формам – відповідалкам.
Під час глибшого входження у фольклор невеликої території, обмеженої одною ґміною, вдалося відкрити цікаві, недосліджені досі малі фольклорні форми. Прикладом є короткі, часто римовані відповіді на певні запитання:
Што за разніця?
– Одін любіт, другі дражніться.
В українській фольклорній традиції такі форми звуть відповідалками.
Найчастіше це певні відповіді на надокучливі запитання дітей, хоча не лише:
Чом?
– Тіем, што свіня з личом.
– Чом?
– Бо жаба за корчом.
Часто такі відповіді використовували діти. Коли хтось чогось у них просив, відповідали ровесникам:
– Дасі?
– Дам, дожену і ще раз дам!
А коли хтось не хотів брати пропонованої речі, говорили:
Дают – бери, б’ют – втікай.
Бували певні сталі відповіді на нечемні запитання:
Чого дівішся?
– Бо маю очи.
А також непристойні відповіді:
Што бачив?
– Як діед бабу кульбачив.
Зокрема, того роду нечемних, непристойних відповідей вдалося записати найбільше. Така ж роль цих малих фольклорних форм – знеохотити того, що ставить надокучливі запитання.

4 thoughts on “Чом? Бо жаба за корчом”

  1. Олексій сказав:

    – Хто?
    -Хтоцько!

    1. Віктор Місіюк сказав:

      Неполіткоректна мовна дражнилка:
      – Вот!
      – З ніса в рот жовтиї пригари!

  2. Stefko сказав:

    Що таке кульбачити?

    1. Віктор Місіюк сказав:

      За західнополіським словником Григорія Аркушина “кульба[кул’ба] -и, ж. ‘палиця із загнутим кінцем для підпирання під час ходьби”. Кульбачити очевидний евфемізм – буквально бити палицею.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *