Ян Йорам

Віктор Місіюк, Культура
16/08/2021, 1 Comment

Діяльність ранньопротестанських громад на Берестейщині є однією з малодосліджених сторінок регіональної історії. Завдяки прокровительству Рафала Лещинського в 1628 році в Берестейському повіті знайшли притулок чеські браття, які на Володавський генеральній конвокації  1634 року об’єднались з реформаторською церквою. Згідно з хронікою приходу побузьких голендрів в Нейдорфі вперше він згаданий в 1600 році,  а першим пастором місцевої кірки був чехом за походженням Ян Йорам. Він виконував свої обов’язки поки не поїхав до Пясок під Люблином. Люблинці дізнались про його реформаторські погляді після чого в Нейдорфі його відсторонили від богослужінь. Його наступником у лютеран в Славатічах орієнтовно в 1647 році став саксонець Ян Колумб (Jonas Columbus), що був пастором в Пясках поблизу Люблина і Новей Всі. 5 квітня 1651 році останній перейшов до новоствореного приходу в Венгрові. Згадав про другого відомого пастора, повернемось до постаті першого.

Символ Моравської церкви

Ян Йорам походив з чеського Товачова. Тому також згадується під прізвищем Товачовський. Народився в 1589 році в родині священика чеських братів  Еліаша Йорам. В 1619 році був лужицьким парафіяльним священиком. Там його намовив  Опсиматес щоб причащав за кальвіністським звичаєм прісним хлібом, що чеські браття вважали порушенням. Після  битви на Білій горі супроводжував магната Словату в Голандію. В 1623 році разом із іним духовенством був в Кутній Горі після чого був змушений спочатку виїхати до Моравії, а після до Лешна до Річі Посполитої. З 1628 року за сприянням Рафала Лещинського став міністром в Славатичах. Раніше у побузьких голендрів він наврядчі міг з’явитися. За інформацією Казимира Бема кальвіністський збір в Славатичах був побудований аж в 1644 році. Можливо, мова йде про Нейдорфський храм. Але й він мав з’явитися близько 1635 року. Цілком імовірно, що так званий міністр початково здійснював богослужіння без храму, в часових приміщеннях. Саме його стараннями був зведений славатицький кальвіністський збор і, можливо, нейборфська кірха. Судячі з усього різниця між гернгутерами, кальвіністами і лютеранами в той час не була ще дуже виразною. Славатицький пастор активізував церковне життя, завдяки ньому місцевий приход став місцем проведення регулярних синодів реформаторської церкви. Один з них пройшов в Славатичах 17-19 травня 1647 року. Серед його рішень був перевод Яна Йорама з Славатич до парафії в Коцьку. Відомо, що він був міністром в Коцьку в 1649 і 1650 роках.

Адам Гартман

Відомо, що Ян Йорам займався написанням і виданням богословської літератури. Разом із другим відомим представником церкви чеських братів, Адамом Гартманом, він опрацьовував працю Loci communes theologici. В 1632 році лешненський синод доручив Гартману вивчити наскільки добре опрацьована Йорамом це важливе завдання, пояснення катехизису, розпочатн ще братом Конечним. Йорам вважається автором книги “Epitaphium piorum abo sermon pogrzebny przy oddaniu ziemi ciała wielebnego i czci godne [ go ] księdza Jerzego Laetusa Weselskiego konseniora”, опубліковане в 1649 році в Лешні. Текст проповіді на похованні консеньйора люблинського дистрикта Юрія Лаетуса Весельского. Варто згадати, що за інформацією брата покійного Яна Лаетуса Весельського проповідь склав він, а Йорам її виголосив, а пізніше опублікував.

1 thought on “Ян Йорам”

Залишити відповідь